Podział majatku wspólnego Wrocław
I. Informacje o usłudze
W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Podziału majątku wspólnego małżonkowie mogą dokonać dopiero po zniesieniu wspólności ustawowej (np. w ramach rozwodu albo po zawarciu umowy majątkowej). Jeżeli strony są w stanie dojść do porozumienia w kwestii podziału majątku, to wówczas możliwe jest jego dokonanie w sposób umowny przed notariuszem.
II. Wymagane dane:
- dane małżonków: imię, nazwisko, imiona rodziców, seria, numer i data ważności dowodu osobistego, PESEL, adres zamieszkania,
okoliczności, w jakich ma nastąpić podział majątku (separacja, rozwód, umowa majątkowa),
- przedmioty umowy i ich wartość rynkowa,
- sposób podziału majątku,
- informacja o ewentualnych wzajemnych spłatach,
- informacja o wydaniu.
III. Wymagane dokumenty wspólne do umowy:
- dowód osobisty lub paszport,
- odpis księgi wieczystej (o ile jest prowadzona)
- podstawa nabycia nieruchomości, przy czym jeśli podstawą nabycia jest:
- dziedziczenie, zapis zwykły, dalszy zapis, zapis windykacyjny, polecenie testamentowe
- darowizna, polecenie darczyńcy po 01.01.2007r.
- zasiedzenie;
- nieodpłatne zniesienie współwłasności po 01.01.2007r.
niezbędne będzie również:
- zaświadczenie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o uregulowaniu podatku od spadków i darowizn w zakresie nabycia przedmiotu czynności na powyżej wskazanej podstawie,
- odpis wyroku orzekającego rozwód (jeśli podział majątku następuje wyniku rozwodu),
- odpis wyroku orzekającego separację (jeśli podział majątku następuje wyniku separacji),
- wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową (jeśli podział majątku następuje wyniku zawarcia małżeńskiej umowy majątkowej),
IV. Wymagane dodatkowe dokumenty z rozróżnieniem przedmiotu umowy:
1) spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego bez księgi wieczystej:
- zaświadczenie ze spółdzielni mieszkaniowej, o tym, jakiej osobie przysługuje prawo do lokalu będącego przedmiotem umowy o podział majątku wspólnego;
2) nieruchomość stanowiąca zabudowaną lub niezabudowaną działkę gruntu:
- zaświadczenie o przeznaczeniu nieruchomości w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy,
- wypis z rejestru gruntów opatrzony klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej,
- wyrys z mapy ewidencyjnej opatrzony klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej w przypadku niezgodności opisu nieruchomości w ewidencji gruntów i budynków z księgą wieczystą lub odłączenia części nieruchomości,
- wyrys z mapy ewidencyjnej opatrzony klauzulą o przeznaczeniu do dokonywania wpisu w księdze wieczystej oraz decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości w przypadku, gdy nieruchomość powstała w wyniku podziału,
3) samochody - dowody rejestracyjne.
V. Koszty:
1) Taksa notarialna ustalana jest zawsze indywidualnie.
2) Opłaty sądowe w zależności od rodzajów dokonywanych wpisów zgodnie z Cennikiem,
3) Taksa notarialna za wypisy wynosi 6 zł netto (7,38 zł brutto) za każdą rozpoczętą stronę.